Positive afledninger gør en kæmpe forskel

Du skal have noget andet at sætte i stedet for fertilitetsbehandlingen, især nu du er tvunget til at holde pause pga corona.

Du har – kort sagt – brug for nogle positive afledninger.

Du skal have noget godt at fylde dagen ud med. Noget, der fylder tomrummet ud. Noget, der gør dig godt. Noget der giver mening for dig.

Hvad du vælger, er helt op til dig.

Endelig er det dig, der er i kontrol.

Og der er faktisk en del skønne ting at fylde din dag med.

 

60 positive afledninger at gøre i ventetiden

Når du gør mange af positive afledninger, der står på listen, undgår du at tankerne kredser om, hvad der sker lige nu – eller ikke sker – i dit liv.

Det giver dig ro i en tid.

Vælg 1-4 emner om dagen. Der er både store og små ting at beskæftige sig med.

Vælg det, der taler mest til dig, men vælg også en, du har lidt modstand på. (Hvem ved, om jonglering med hulahopring lige er dig)?

Vælg fra listen:

  1. Inviter naboen på te (over hækken eller i gården).
  2. Besøg den nærmeste botaniske have/park.
  3. Upcycle noget gammelt og giv det nyt liv. Fx en billedramme. Et stykke tøj. Et møbel.
  4. Bring nogle af de ting, du ikke længere har gavn/glæde af til en genbrugsbutik.
  5. Skriv taknemmelighedsdagbog.
  6. Tag et langt bad.
  7. Gå tidligt I seng (uden sociale medier og uden tv)
  8. Gå på fotosafari i dit nærområde og se verden med nye øjne. Hav et tema. Fx naturens mønstre, kloakdæksler, vand, tabte ting, farven rød, vejr.
  9. Skriv tre ønsker ned for fremtiden, der ikke afhænger af corona eller af, om du har fået barn.
  10. Ryd op i din mailboks og slet.
  11. Lær noget nyt . Fx kaligrafi, bryg kombucha, bind en smuk buket. Pinterest og YouTube viser dig hvordan.
  12. Gense din yndlingsfilm/serie.
  13. Find en spændende podcast og lyt til den. (Jeg er selv glad for ’Psykologen i øret’).
  14. Ryd op i din eboks, organiser i mapper eller slet.
  15. Pluk en buket med forskellige vilde blomster og græsser i naturen – hvis vinter så find lidt mos eller en gren med lav.
  16. Lær dig selv at hækle eller strikke en karklud. Pinterest og YouTube viser dig hvordan. (Mine bedste hæklede karklude er virkelig nemme at lave. Mønstret er: *1 fm, 1 lm, spring en maske over*).
  17. Skriv til mig og kom af med det, det tynger dig. Det koster kun din tid.
  18. Gennemgå jeres første date sammen, inden I skal sove.
  19. Gå en tur i den nærmeste skov.
  20. Dans en dans med dig selv.
  21. Find en guidet meditation eller en guidet visualisering – lyt til den hver dag. (Læs gerne om mit online mentaltræningsforløb).
  22. Besøg et museum online. Vælg et, du aldrig har set før, eller gense et.
  23. Sæt dig et sted, hvor du kan lytte til fuglesang.
  24. Lav en is.
  25. Løb en tur i nabolaget.
  26. Ryd op i dit klædeskab.
  27. Tag et fod- eller karbad med epsom salt.
  28. Planlæg og forbered en tre retters middag for din kæreste. Sæt lys på bordet.
  29. Ryd op i dit sociale media engagement. Stop med at følge det, der ikke længere er vigtigt for dig (løfter dig op).
  30. Gå på lydsafari i dit nærområde og lyt til verdenen med nye ører. Hav et tema. Fx transport, lyde i naturen, fugle, maskiner, menneskestemmer. Optag eventuelt med din mobiltelefons diktafon.
  31. Cykl en tur.
  32. Syng en sang for dig selv.
  33. Læs en god bog.
  34. Ryd op i dit kolonialskab.
  35. Visualiser et godt, gammelt minde som ikke involverede børn.
  36. Tag på stjernetur et mørkt sted.
  37. Tag en pose med på en gåtur og saml skrald op.
  38. Genoplev ruten fra jeres første date i virkeligheden.
  39. Lær at lave et brød på surdej.
  40. Få overblik over din fryser.
  41. Skriv et digt.
  42. Fjern rod og distraherende ting i dit soveværelse.
  43. Køb en krydderurt, du ikke kender og brug den i din mad.
  44. Ring til mig på 28929596 og brug 25 minutter på at komme af med det, det tynger dig. Det koster kun din tid.
  45. Lær noget nyt – tag et e-kursus fx på Udemy
  46. Lær at sætte en ny frisyre. Ret og farv dine bryn.
  47. Stå tidligt op og nyd solopgangen.
  48. Lav en madplan, hvor du bruger af dine fryse- og kolonialvarer.
  49. Bag en kage.
  50. Læs nogle gode online magasiner (fx på platformene Flipp eller Pling.
  51. Køb en plante til dit hjem eller din have – en, der holder.
  52. Spil et brætspil, du næsten havde glemt du havde. Gør det evt med en ven på en app på din mobil.
  53. Se en solnedgang.
  54. Installer app’en ’Gottman Card Decks’ og få en god samtale ved at stille hinanden spørgsmål. Fx spørgsmålene fra Love Map eller Open-Ended Questions.
  55. Gå en tur med naboens hund, hvis du ikke selv har en.
  56. Ring til eller Facetime med dine forældre/søskende/veninde.
  57. Køb dig selv en buket blomster.
  58. Planlæg en biograftur med kæresten hjemme i sofaen.
  59. Find sjippetovet eller hulahop-ringen frem og ha’ det sjovt.
  60. Sig Tak! til en du ikke kender. Fx kassemedarbejderen.

 

→ Hvad vælger du af positive afledninger i ventetiden?

I dag? I morgen? I overmorgen?

 

Artikel fra Psykiatrifonden: Det vigtigste er, at du afleder dig selv.

 

CALL ME
+
Call me!

Få sparring og gem 200 kr til senere

Få 1:1 coaching i en time i det fri 

RABAT på 34 %

 

FREMOVER får du en ugentlig mail med viden, inspiration og sparring. 

 

Du er nu tilmeldt korrekt