Andres bekymringer for dig har negativ effekt på dit helbred

Hvis du er en af de mange, der har et anstrengt forhold til familiekomsammen’er, får du i dagens blogindlæg tips til at gøre samværet med dine nære bedre.

Det er tips, som udelukkende kræver handling fra din side. Og det betyder, at du heldigvis kan gøre noget ved det helt alene.

Der er gode grunde til handle på de svære relationer, du måtte have. Bedre helbred fx.

Andres bekymringer

Vidste du, at dine omgivelsers bekymringer for dig, har negativ effekt på dit fysiske og mentale helbred?

Det er ikke alene ens eget mindset, men også andres mindset, der påvirker ens helbred.

Faktisk kan dine omgivelsers bekymringer være decideret skadende for både dit fysiske og mentale helbred.

Det kan fx være ens (sviger)mors bekymring for ikke at blive bedstemor.

At bekymringer og krav fra nærmeste relationer kan give dårligt hjerte ligesom livstilsfaktorer er overraskende for de fleste af os.

Andres manglende forståelse

Nogle ufrivilligt barnløse oplever desværre også modvilje eller manglende empati blandt deres nære. Det kan være både sårende og provokerende.

Det har Thea og Katrine oplevet:

“Min svigermor har meget svært ved at forstå, hvor meget det tager på mig psykisk,” siger Thea, der venter på ægdonation.

“Min faster siger, jeg ikke er deres rigtige mor,” siger Katrine, mor til børn født efter ægdonation.

Sådan gør du

Vi ved det jo godt: vi kan ikke lave om på andre – heller ikke på deres mindset. Vi kan kun ændre på os selv og på den måde, vi reagerer på andres adfærd.

Du få her nogle tips til at bevare din integritet og til at sætte rammerne for en samtale, du ønsker tager en anden drejning.

3 tips til en mere solid kerne

  1. Din kerne kan du styrke ved at fokusere på, at det er jeres helt egen velovervejede beslutning, at I gør som I gør, og at ingen andre kan træffe den beslutning for jer.
  2. Du skal føle dig godt tilpas med beslutningen om, det I gør. Følelsen, du skal være nået frem til, skal være, at det er et positivt tilvalg og ikke en nødløsning. (Men tillad dig selv stadig, at det kan være svært).
  3. Når du hviler godt i beslutningen om at gøre som I gør, kan du nemmere håndtere dine omgivelser.

3 tips til en stærkere attitude

  1. Anerkend din svigermors – eller hvem det nu er – interesse og bekymring for dig, og sig i samme åndedrag, at sådan har du det ikke, og at det ikke er til diskussion.
  2. Du kan beskytte dig selv mentalt ved at iføre dig et imaginært skjold af teflon, som får brændende bemærkninger til at prelle af. Du kan også fysisk flytte dig væk fra personen/situationen.
  3. Når du udstråler denne sikkerhed og fasthed, vil det blive svært for andre at såre og påvirke dig.

Evigtgyldige tips

 

  • Du kan bruge disse tips uanset, hvad det hele handler om.

  • Du kan bruge disse tips i alle sammenhænge; om det så handler om din veninde eller kollega eller et helt tredje menneske, du møder på din vej.

  • Du kan bruge disse tips uanset, hvor du er i processen.

 

Få 5 skridt til mere åbenhed

Gratis webinar til dig

Hvis du vil høre mere om sammenhængen mellem andres bekymringer og dit helbred, så afslører jeg, hvordan det hænger sammen (og meget mere) på mit gratis webinar ‘Slut fred med endnu en barnløs jul’ tirsdag aften. Du kan stadig nå at være med.

Jeg vil med på det webinar

PS

Du kan lære at håndtere dine tanker og dermed blive mere robust gennem mentaltræning. Du kan få en gratis smagsprøve på et webinar.

Jeg holder ofte gratis webinar om at skabe balance i hverdagen med mentaltræning. Book straks din plads her, så du lærer at spotte og tæmme din fertilitetsrelaterede stress.

PPS

Jeg kan hjælpe dig med at lære at mentaltræne. Det er nemt og hurtigt at lære. Det kræver kun 15 minutters daglig mentaltræning at få god effekt  af træningen. Du får bla. en højere pytgrænse.
Gør noget ved det allerede i dag. Ring på 2892 9596 og få 15 minutters gratis afklarende samtale.