Få det bedre med en minimal indsats med en taknemmelighedsdagbog

Som ufrivilligt barnløs ser livet bare ofte helt håbløst ud.

Det er svært at se, hvad der er at være taknemmelig for.

Tværtimod kan den altoverskyggende følelse være tristhed, vrede, oplevelsen af uretfærdighed, skamfuldhed, ærgrelse mm.

Her får du et effektivt redskab til at styre din opmærksomhed hen mod det, du kan være taknemmelig for – trods alt.

Du skal kun bruge 15 minutter om ugen.

I dag fejrer canadierne thanksgiving. Thanskgiving i Canada og USA var oprindeligt en høstfest, hvor man takkede Gud for at have fået høsten godt i hus. Dengang var det altafgørende for at komme godt igennem vinteren. I dag er det anderledes, og det religiøse budskab er ikke længere fremtrædende.

I stedet takker man sin familie og venner for at være i ens liv og viser sin taknemmelighed over andre forhold også. Det sidste synes jeg er en god tradition, som man ikke kan holde for tit.

Hvorfor al den snak om taknemmelighed?

Taknemmelighed er vejen til at få det (meget) bedre

Forskning viser, at bevidst taknemmelighed (fx for dem/det, vi ellers tager for givet) har god effekt på både vores fysiske og mentale velvære samt på vores relationer. Altså bedre helbred og større lykke, når vi fokuserer på og udtrykker taknemmelighed.

Ofte tænker vi i stedet for meget på, hvad der går galt i vores liv og for lidt på, hvad der går godt.

Derfor skal du føre en taknemmelighedsdagbog

Ved at føre en taknemmelighedsdagbog, får du en større forståelse for det gode i dit liv.

En taknemmelighedsdagbog tvinger os nemlig til at være opmærksomme på de gode ting i livet, de ting, som vi ellers kan tage for givet.

Skriv taknemmelighedsdagbog – Sådan kan du praktisere taknemmelighed

Tidsforbrug

  • Brug 15 minutter på at skrive din taknemmelighedsdagbog.
  • Gør det én gang om ugen – fx inden du lægger dig til at sove.
  • Gør det i mindst seks uger.
  • Forpligt dig til det og engager dig i det.

Mere skal der ikke til.

Sådan gør du

1. Det er vigtigt, at du skriver tingene ned fx i en lækker notesbog, som du tilegner aktiviteten.
2. Skriv tre til fem ting, som du føler dig taknemmelig for (siden sidst, du skrev)
3. Nummerer hvert punkt fortløbende.
4. Måske er det ikke lige ordet ’taknemmelighed’ der passer i din optik. Det du skal give din opmærksomhed er hændelser/oplevelser/mennesker/ting/steder, som gør dig glad, beriget.
5. Det kan være de små ting. Lyden, saften og smagen, da du tog en bid af et sprødt og saftigt æble. Det kan være store ting: at dine forældre stadig er raske og friske.
6. Vær så konkret som muligt.
7. Gå efter detaljer og dybde.
8. Vær personlig. Fokus på mennesker, som du er taknemmelig for, Ikke kun på ting.
9. Vær opmærksom på det negative, du slap udenom. Godt, jeg havde paraplyen med så jeg undgik at møde våd på arbejde. Gud ske lov, jeg opdaged,e at bilen kørte over for rødt.
10. Vær opmærksom på de goder, som du tager for givet.
11. Vær opmærksom på gode overraskelser.
12. Læs tilbage i din taknemmelighedsdagbog, når du bliver trist eller bare får lyst til det..

God fornøjelse!

Tak, fordi du læser med

Undersøg, hvordan Kirsten kan hjælpe dig. Helt uforpligtende.

Book en gratis tid i hendes online kalender.

Her kan du få mere viden

En lille tegnefilm om emnet
Sonja Lyubomirsky: Gratitude Brings Happiness
Robert Emmons: Counting Blessings

CALL ME
+
Call me!

Pin It on Pinterest