Tal pænt (om dig selv og dit)

Hvilke ord bruger du, når du taler om dig selv og det, der optager dig personligt?

Når jeg coacher, er jeg – helt ned i detaljen – opmærksom på, hvilke ord, den jeg coacher, bruger. Fordi vores ordvalg fortæller meget mere end vi umiddelbart tror. Fordi vores ordvalg kan smerte os mere eller mindre afhængig af, hvilke ord vi bruger.

Dit ordvalg er betydningsfuldt.

Her er et par eksempler fra min bog:

Jeg tænker også på det i forhold til min datter – det er jo hendes farfar. Han blev jo faktisk bedstefar den gang hun blev født.  Jeg synes det er så mærkeligt at tænke på, at manden kan have haft en helt almindelig dag og dén dag, blev han så bedstefar og fik et smukt lille barnebarn.

Sådan sagde et voksent donorbarn, som konsekvent brugte ordet ”far” om sæddonor.

Et andet voksent donorbarn formulerede sig helt anderledes:

Det gør ondt i mig at bruge ordet far i ”biologisk far”. Det provokerer mig også, at Etisk Råd siger ’social far’. Det er at devaluere min far at kalde ham ’social far’. Jeg synes man skal skære helt ind til benet og kaldet det ’far’ og ’donor’.

Vi har alle så mange følelser bundet til ordene ’far’ og ’mor’. Far og mor er så meget mere end det rent biologiske. Hvad er en far? Hvad er en mor?

 

På engelsk bruger man ikke kun ordene som navneord, men også som udsagnsord; ’mothering’ og ’fathering’. Og dermed åbner en tydeligere verden sig, for hvad er det så ’to mother’? At passe på, give omsorg, trøst og kærlighed. Fortsæt selv med begge ord. Hvilke handlinger ligger bag?

 

Vi kan neutralisere ved at bruge andre ord, f.eks. ’ophav’ og ’donor’.

Vi kan arbejde med vores fokus ved ikke så meget at tænke ’barn ved hjælp af donor’, men i stedet ’familie ved hjælp af donor’.  Ved at fjerne fokus fra barnet til hele familien, bliver det noget man er fælles om.

Hvilke ord bruger du?

 

PS

Du kan lære at håndtere dine tanker og dermed blive mere robust gennem mentaltræning. Du kan få en gratis smagsprøve på et webinar.

Jeg holder ofte gratis webinar om at skabe balance i hverdagen med mentaltræning. Book straks din plads her, så du lærer at spotte og tæmme din fertilitetsrelaterede stress.

PPS

Jeg kan hjælpe dig med at lære at mentaltræne. Det er nemt og hurtigt at lære. Det kræver kun 15 minutters daglig mentaltræning at få god effekt  af træningen. Du får bla. en højere pytgrænse.
Gør noget ved det allerede i dag. Ring på 2892 9596 og få 15 minutters gratis afklarende samtale.